Guitar effect DSP from Finland

What do Foo Fighters, Slipknot and Wintersun have in commo? The common thing are guitar and bass effect boxes come from Finland. Finnish Darkglass Electronics and Neural DSP export state-of-the-art instrument technology to the world.

Neural DSP is developing technology to advance the state of the art in the music industry – mainly effect plug-ins and DSP software and Quad Cortex DSP guitar effect box. Darkglass Electronics concentrates on making effect box hardware. Neural DSP has fast become a household name on the new frontier of amp modelling and guitar effects.

Neural DSP Quad Cortex is a pro-quality amp modeller and effects unit that presents its many features in an easy-to-use format. The Quad Cortex, is a floor-based unit that presses all that next-gen algorithmic sorcery into service in an anodised aluminium unibody. The Quad Cortex features a bright seven-inch LED touch-screen that allows you to adjust parameters and arrange signal chain. User can adjust the sounds and access all the functions from the touch-screen and the stomp+rotary actuators.

The Quad Cortex derives 2GHz of DSP power from SHARC+ processors that gives it its name, and this puts a lot of sounds on the menu. Quad Cortex may be the most powerful floor modeler on the planet with a total of 6 cores (4x SHARC+ and 2x ARM Cortex-A5 running at 500MHz each).

Here are some pictures I took at Knotfest Finland 2022 festival on the guitar effect setup Slipknot uses (from Slipknot museum featuring Fender Jim Root Jazzmaster):

screenshot_20221122-153825_gallery

screenshot_20221122-153746_gallery

Here is one video I found from YouTube related to Slipknot and Neural DSP Quad Cortex:

SlipKnoT – Surfacing | Bass Cover | Neural DSP Quad Cortex test

Sources and links to more information:
https://neuraldsp.com/
https://www.darkglass.com/
https://neuraldsp.com/plugins
https://neuraldsp.com/quad-cortex
https://www.musicradar.com/reviews/neural-dsp-quad-cortex
https://soundtools.fi/verkkokauppa/neural-dsp-quad-cortex-efektiprosessori-ja-vahvistin/
https://www.reddit.com/r/Guitar/comments/s5a2a2/play_tried_the_neural_dsp_archetype_petrucci/
https://kaaoszine.fi/mika-yhdistaa-foo-fightersia-slipknotia-ja-wintersunia-suomalaiset-darkglass-electronics-ja-neural-dsp-vievat-huippumodernia-soitintekniikkaa-maailmalle/

31 Comments

  1. Tomi Engdahl says:

    Espooseen on syntynyt kaikessa hiljaisuudessa musiikkialan keskittymä – uusin tulokas haluaa kuroa umpeen Suomen ja muiden EU-maiden luovien alojen eron
    https://www.lansivayla.fi/paikalliset/5584908?fbclid=IwAR2-HgqukOxhK_nb00_n8AuBiLTrP_RkQfss9yWH8NuyGeBFPkRcZ8fedFU

    Uusin avaus on luovan alan tekijöitä, yrityksiä ja organisaatioita yhteen liittävä Open Creative House.

    Espoon Keilaniemeen on kaikessa hiljaisuudessa noussut musiikkialan toimijoiden keskittymä. Musiikin Satama -nimisen talon sisältä löytyy yhdeksän musiikkialan järjestön, kuten Teoston ja Gramexin, lisäksi juuri avannut studiotiloja vuokraava Open Creative House.

    Keilaniemen metroaseman vieressä meren äärellä komeilevaan Musiikin Satamaan järjestöt ovat muuttaneet yhteistuumin jo keväällä 2021.

    – Vahva syy, miksi muutimme yhteisiin tiloihin, oli se, että halusimme lisätä musiiikkialan toimijoiden yhteistyötä. Uskomme sen hyödyntävän niin oikeudenhaltioita kuin musiikkia käyttäviä asiakkaita

    – Tuomme tähän taloon luovan alan tekijät ja yritykset. Sitä kautta syntyy yhteistyötä ja ekosysteemihyötyä, Hynynen kertoo.

    Uutuuttaan hohtavat tilat jakautuvat kolmeen osaan: Creator hubiin, Business hubiin ja Innovation hubiin.

    Reply
  2. Tomi Engdahl says:

    https://soundtools.fi/verkkokauppa/neural-dsp-quad-cortex-efektiprosessori-ja-vahvistin/

    Vahvistimen mallinnukset perustuvat ihmisen kuuloon
    Quad Cortexin “biomimeettinen” tekoälyteknologia “kuulee” mallinnettavan vahvistimen ihmisen tapaan ja tekee mallinnuksista ennennäkemättömän tarkkoja. Neural DSP tekee jatkuvaa yhteistyötä alan parhaiden äänisuunnittelijoiden ja tuottajien kanssa uusien mallinnusten parissa. Quad Cortex tulee ainoastaan paranemaan vuosien varrella!

    Oman vahvistimen mallinnus tapahtuu kiinnittämällä Quad Cortexin Capture Out vahvistimen sisääntuloon, jonka jälkeen vahvistimeen liitetty kaiutin mikitetään tai lähetetään signaali vahvistimesta reaktiivisen keinokuorman (esim. Torpedo Captor X) kautta takaisin Quad Cortexiin.

    Laskentateho tuo Quad Cortexiin dynamiikkaa!
    Soittodynamiikan toistaminen on aina ollut digitaalisten efektiprosessorien ja vahvistinmallinnusten ongelma. Siksi helppouden hinta on ollut tähän mennessä liian kova ja monet muusikot ovat pitäneet putkivahvistimistaan kiinni kynsin ja hampain. Laitteen pitäisi reagoida oikein volume-potikan säätämiseen, soittovoimakkuuden muutoksiin, plektran kulmaan, mikkien korkeuteen yms. Muuttujia on mieletön määrä. Quad Cortexin tolkuton prosessointiteho kuitenkin pystyy tähän. Testiemme perusteella Quad Cortex todella vastaa soittajan dynamiikkaan ihailtavalla tarkkuudella. Sen soittaminen tuntuukin enemmän analogisen- kuin digitaalisen vahvistimen soittamiselta.

    Valtavasti efektejä, vahvistimia, kaiuttimia ja mikrofoneja
    Quad Cortexin IR-valikoima on alansa kattavimpia. Laitteeseen on pakattu tolkuton määrä erilaisia efektejä, kaappi- ja vahvistinmallinnuksia sekä mikrofonisimulaatioita täydellisen signaaliketjun luomiseen. Kaiutinmallinnuksen tapauksessa virtuaalisten mikrofonien, paikan, etäisyyden ja tason saa säädettyä. Mistään ei olla tingitty! Quad Cortexista löytyy jopa parametrinen EQ

    Kolmannen osapuolen impulssien lataaminen Quad Cortexiin on myös tehty erittäin helpoksi.

    Siihen nähden mitä kaikkea Quad Cortex tekee, sen fyysinen koko on maltillinen. Kosketusnäytön lisäksi Quad Cortexissa on yksi alaa mullistava ominaisuus: sen teräksiset jalkakytkimet ovat myös potikoita. Kääntyvillä jalkakytkimillä voidaan säätää kaikkia mahdollisia parametrejä tarkasti

    Kuka olisi arvannut vuosikymmen sitten, että Suomi on musiikkiteknologian innovaatioden saralla maailman kärkipäätä vuonna 2021!

    Kolme moodia jalkakytkimillä ohjaamiseen
    Stomp, Scene ja Preset-moodit ohjaavat Quad Cortexia eri tasoilla.

    Stomp-moodi tekee Quad Cortexista efektilaudan. Tässä tilassa voit kytkeä jalkakytkimillä yksittäisiä efektejä tai muita komponentteja päälle ja pois yksitellen. Voit siis rakentaa vaikka puhtaan signaaliketjun ja kytkeä jalkakytkimellä säröpedaalin päälle ja pois.
    Scene-moodi on tavallaan välimuoto, jossa yhteen jalkakytkimeen voidaan liittää useampi efektiketjun komponentti ja kytkeä ne yhdellä polkaisulla päälle ja pois. Voisit siis kytkeä esimerkiksi särön ja kaiun päälle yhdellä kertaa.
    Preset-moodi vaihtaa kokonaisten presetien välillä. Voit siis vaihtaa koko signaaliketjun toiseen kytkimen polkaisulla.

    Quad Cortex integraatiot
    Neural CNS -mobiiliaplikaatiolla voit jakaa omia ja ladata muiden käyttäjien presettejä ja ladata niitä Quad Cortexiin sen sisäänrakennetun WiFin välityksellä. Cortex Desktop Controller antaa sinun hallita Quad Cortexia langattomasti reaaliajassa esimerkiksi tietokoneen kautta. Äänitystilanteissa ulkoinen ohjaus on erityisen näppärä ominaisuus!

    Reply
  3. Tomi Engdahl says:

    Suomalainen Linux-laite revitään käsistä maailmalla – muusikot koodaavat softaa, joka haastaa kitaravahvistimet
    Antti Kailio23.3.202314:41|päivitetty23.3.202315:18ELEKTRONIIKKAOHJELMISTOKEHITYSTEKOÄLYSOVELLUKSET JA PALVELUTMUSIIKKI
    https://www.tivi.fi/uutiset/suomalainen-linux-laite-revitaan-kasista-maailmalla-muusikot-koodaavat-softaa-joka-haastaa-kitaravahvistimet/bef95196-12f0-4b04-8d26-478afb58e669

    Helsingin Vallilassa Elimäenkadun vanhojen teollisuuskiinteistöjen uumenissa kootaan käsin laitteita, jotka maailman kitaristit repivät myyjien käsistä.

    Kitaristin lavalla käyttämä laitteisto painaa kymmeniä kiloja ja voi viedä useamman kuutiometrin tilaa. Suomalainen Neural DSP teki kaksi vuotta sitten uuden avauksen julkaisemalla pelikonsolin kokoisen laitteen, jolla kitaristit voivat korvata perinteisen vahvistin- ja efektilaitteistonsa.

    Reply
  4. Tomi Engdahl says:

    Muusikot koodaavat suomalaiselle Linux-boksille koneoppimisen avulla softaa, joka korvaa kitaravahvistimen – kasataan Helsingin Vallilassa
    TIVI10.5.202310:21ELEKTRONIIKKAOHJELMISTOKEHITYSTEKOÄLYSOVELLUKSET JA PALVELUTMUSIIKKI
    Helsingin Vallilassa Elimäenkadun vanhojen teollisuuskiinteistöjen uumenissa kootaan käsin laitteita, jotka maailman kitaristit repivät myyjien käsistä.
    https://www.tivi.fi/uutiset/muusikot-koodaavat-suomalaiselle-linux-boksille-koneoppimisen-avulla-softaa-joka-korvaa-kitaravahvistimen-kasataan-helsingin-vallilassa/3e39fb8a-00f4-448f-b16c-bc128d040ae0

    Kitaristin lavalla käyttämä laitteisto painaa kymmeniä kiloja ja voi viedä useamman kuutiometrin tilaa. Suomalainen Neural DSP teki kaksi vuotta sitten uuden avauksen julkaisemalla pelikonsolin kokoisen laitteen, jolla kitaristit voivat korvata perinteisen vahvistin- ja efektilaitteistonsa.

    Quad Cortex -niminen efektiprosessori on kirjoitushetkellä maailman johtavien soitinverkkokauppojen, saksalaisen Thomannin ja yhdysvaltalaisen Sweetwaterin, suosituimpia kitaratuotteita.

    Laite suunnitellaan ja valmistetaan Helsingissä. Myös komponentit hankitaan Suomesta, mikäli mahdollista. Piirilevyt ja etupaneelin käänneltävät nupit tulevat suomalaisilta alihankkijoilta. Mitä Suomesta ei saa, ostetaan Euroopasta. Esimerkiksi pakkaukset tilataan Latviasta. Vain näyttöpaneelit ja laitteen alumiinikotelot tilataan Kiinasta.

    Reply
  5. Tomi Engdahl says:

    Neural DSP issues statement on data breach affecting 3,300 Quad Cortex users
    Neural DSP says the breach gave away the WiFi names and passwords of more than a handful of users.
    https://guitar.com/news/gear-news/neural-dsp-quad-cortex-data-breach/

    Neural DSP has issued an official statement on a recently uncovered data breach, which affects approximately 3,300 Quad Cortex users.

    The statement was published on 24 April 2023, three days after the company noticed a security vulnerability on the Quad Cortex that “granted exploiters temporary access” to the email account it used to collect reports and logs from users of the popular floor modeller.

    The data breach is said to affect “approximately 3,300 names and email addresses”, making them visible to a “small number of individuals” taking advantage of the exploit.

    Of further concern, Quad Cortex is also said to record the names and passwords of WiFi networks it connects to – up to the point of a factory reset – along with the WiFi passwords of users who’ve sent in a crash report after a system failure. “Unfortunately this data was not encrypted,” Neural DSP wrote.

    “We identified approximately 430 users affected by this. This issue has been fixed in CorOS 2.0.2 [the upcoming version of the floor modeller’s OS] and Quad Cortex will no longer record the passwords of WiFi networks in the crash logs.”

    Reply
  6. Tomi Engdahl says:

    Turns Out That Billy Gibbons Uses Super-Cheap Pedals, His Old Tech Confirms This as Well
    And you can find them on Amazon.
    https://www.ultimate-guitar.com/news/general_music_news/turns_out_that_billy_gibbons_uses_super-cheap_pedals_his_old_tech_confirms_this_as_well.html

    Reply
  7. Tomi Engdahl says:

    Neural Amp Modeler Is A FREE Amp Modeler Plugin
    https://bedroomproducersblog.com/2023/03/14/neural-amp-modeler/

    Steven Atkinson released Neural Amp Modeler, a free amp profiler based on the Neural network emulator for guitar amplifiers, available in VST3 and AU plugin formats.

    Guitarists have been eating well in recent years with the advances in tech from audio plugin developers. Amp plugins like TONEX, NeuralDSP’s entire line, and Metallurgy have been personal favorites.

    https://github.com/sdatkinson/neural-amp-modeler

    Reply
  8. Tomi Engdahl says:

    The World’s Largest Guitar Pedalboard (world record)
    https://www.youtube.com/watch?v=iWRfLuJ_NKw

    Reply
  9. Tomi Engdahl says:

    Helsingin Vallilassa on tehdas, josta ei moni tunnu tietävän. Siellä Neural DSP on tekemässä Quad Cortexillaan digitaalisille, mallintaville kitaraprosessoreille samaa kuin mitä iPhone teki aikoinaan kännyköille. Näin alkaa Taneli Rantalan toimittama ja Juha Seilan kuvittama juttu menestysta.

    https://riffi.fi/artikkelit/juttun%C3%A4ytteet/riffi-3-3023-neural-dsp

    Reply
  10. Tomi Engdahl says:

    Nita Strauss Explains Why ‘You Really Can’t’ Tell a Difference Between Real Amps and Digital Replicas
    “I have all the capability there at my home studio.”
    https://www.ultimate-guitar.com/news/general_music_news/nita_strauss_explains_why_you_really_cant_tell_a_difference_between_real_amps_and_digital_replicas.html?fbclid=IwAR3wCxWb7YoLe1Mfngphcea504rRrBPSwJoFAS8tZFiN6KINWQG76NkL8dE

    According to Nita Strauss, there’s hardly any way you can really tell a difference between real amplifiers and their digital replicas these days.

    Of course, Nita is just one of many famous guitar players participating in this debate. There was, for instance, Eric Johnson who admitted that he started liking stuff like Neural DSP Quad Cortex although he’s not entirely sold on this digital stuff. Then there’s also John Petrucci who’s very open about loving his Mesa Boogie JP-2C and he’s still been sold on some of the digital stuff.

    Reply
  11. Tomi Engdahl says:

    Suomalainen Linux-laite revitään käsistä maailmalla – muusikot koodaavat softaa, joka haastaa kitaravahvistimet
    Antti Kailio11.8.202307:05TIVI250
    Helsingin Vallilassa Elimäenkadun vanhojen teollisuuskiinteistöjen uumenissa kootaan käsin laitteita, jotka maailman kitaristit repivät myyjien käsistä.
    https://www.tivi.fi/uutiset/suomalainen-linux-laite-revitaan-kasista-maailmalla-muusikot-koodaavat-softaa-joka-haastaa-kitaravahvistimet/bef95196-12f0-4b04-8d26-478afb58e669

    Reply
  12. Tomi Engdahl says:

    John Petrucci on Digital vs Tube Amps: ‘Nobody Can Probably Tell the Difference’
    “I think that it has gotten so incredibly good that nobody could probably even really tell.”
    https://www.ultimate-guitar.com/news/general_music_news/john_petrucci_on_digital_vs_tube_amps_nobody_can_probably_tell_the_difference.html

    Dream Theater guitarist John Petrucci recalled how he became a digital amp convert, arguing that most people can’t hear the difference between digital and tube amps.

    Reply
  13. Tomi Engdahl says:

    Guitarists will do just about anything to get just the right sound out of their setup, including purposely introducing all manner of distortion into the signal. It seems counter-intuitive, but it works, at least when it’s done right. But what exactly is going on with the signal? And is there a way to simulate it? Of course there is, and all it takes is……

    https://hackaday.com/2023/08/23/guitar-distortion-with-diodes-in-code-not-hardware/?fbclid=IwAR3lH0FopQj0K4nYyiQDa34W4XepI5VHNDAfMDv7JidIaeFeNYxDepeUidY

    Reply
  14. Tomi Engdahl says:

    “If you have too much distortion it feels like a sponge”: Kirk Hammett reveals the secret behind his Metallica rhythm tone and advises against high-gain overkill
    By Jonathan Horsley published August 18, 2023
    Save the distortion pedals for the solos and keep that rhythm tone “harmonically tight”
    https://www.musicradar.com/news/kirk-hammett-rhythm-guitar-tone

    Reply
  15. Tomi Engdahl says:

    How Josh Scott of JHS Pedals Became the Guitar Pedal World’s Leading Historian
    The JHS Pedals head honcho is one of the most influential voices in the entire industry
    https://www.spin.com/2023/04/josh-scott-jhs-interview/

    Reply
  16. Tomi Engdahl says:

    “Guitarists appear to be caught in a paradox”: A new study by UK academics says the modern-day guitar virtuoso is torn between perfection and authenticity – and must be a cultural entrepreneur
    By Matt Parker published December 13, 2023
    Rock Guitar Virtuosos: Advances in Electric Guitar Playing, Technology, and Culture is available for free download and is essential reading for guitar scholars
    https://www.guitarworld.com/news/rock-guitar-virtuosos-book-herbst-vallejo

    Reply
  17. mapquest driving directions says:

    I value that you wrote this great post for us. I promise that this will be good for most people

    Reply
  18. Tomi Engdahl says:

    “Technology is coming along. It’s going to keep getting better to the point that maybe they will replace tube amps for a lot of people”: Eric Johnson has been experimenting with amp modelers, but he still isn’t fully convinced – here’s why
    By Matt Owen published February 05, 2024
    The gear purist branched out when he began exploring the Neural DSP Quad Cortex last year – but as things stand, he’s not going to make the switch permanent just yet
    https://www.guitarworld.com/news/eric-johnson-amp-modelers-update

    Reply
  19. Tomi Engdahl says:

    Legendaarinen 1970-luvun suomalainen vahvistin sai nimensä tv-sarjasta – ”Menekki yllätti meidät kaikki”
    Taito Mäntymaa keksi nimen 1970-luvun suomalaismuusikkojen suosimille Monster-vahvistimille Me hirviöt -televisiosarjasta.
    https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/legendaarinen-1970-luvun-suomalainen-vahvistin-sai-nimensa-tv-sarjasta-menekki-yllatti-meidat-kaikki/16af5e4d-18a4-498b-bea6-cb9296ba06b8

    Reply

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*